لطفا چند لحظه منتظر ما بمونید!

سئو سایت

اگر در گوگل کلمه سئو سایت را تایپ کرده و دکمه اینتر را بزنید، با نتایج بیشماری روبرو می شوید که احتمالا در همه آن ها با این جمله برای توصیف عبارت سئو سایت برخورد می کنید: سئو، SEO یا Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ست!
اما شاید کنجکاو باشید که اصلا بهینه سازی و سئو سایت یعنی چه؟ و چرا باید صفحات سایتمان را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم؟
برای پاسخ به این سوالات بهتر است اول به داستان موتورهای جستجو بپردازیم.

داستان خلقت موتور جستجو

داستان از جایی شروع شد که ما انسان ها علاقه مند شدیم مطالب مورد نیازمان را با هم به اشتراک بگذاریم و برای این کار دنیایی به نام اینترنت ایجاد شد. حالا ما آزاد شده بودیم و می توانستیم کلی مطلب و محتوا (چه متن، چه صوت و چه تصویر) با هم به اشتراک بگذاریم.
این محتواها را در قالب صفحاتی تولید کردیم و آن ها را در یک تار در هم تنیده به نام اینترنت قرار دادیم. اما حالا چطور آن ها را پیدا می کردیم یا به دیگران نشان می دادیم؟
اینطوری بود که دامنه ها و url مفهوم پیدا کردند. تنها کافی بود که کسی که می خواست محتوای ما را ببیند آدرس دامنه ما و url صفحه محتوای ما را وارد مرورگر خود کند و دکمه سرچ را فشار دهد و تمام! 

این راه حل تا وقتی کاربرد داشت که کاربر آدرس دامنه ما و url صفحه مورد نظر را می دانست. اما اگر می خواستیم کاربر تنها با وارد کردن موضوع، عبارت و متن مورد نظرش به مطالب مرتبط با آن موضوع (که احتمالا محتوای ما هم یکی از آن ها بود) دست پیدا کند باید چه می کردیم؟

این جا بود که یک قهرمان به اسم موتور جستجو این وظیفه خطیر را به عهده گرفت. موتورهای جستجو طراحی شدند تا به راحتی با دسته بندی مطالب و فقط با دریافت درخواست کاربرها (که آن را با مفهوم query یا درخواست سرچ کاربر در موتور جستجو می شناسیم) نزدیکترین محتوا به درخواست کاربر را به آن ها نشان بدهد.

موتورهای جستجو
سئو سایت

چالش موتور جستجو، تولد مفهوم سئو سایت

بنابراین موتورهای جستجو با چالش بزرگی مواجه شدند و آن هم این بود که باید نتایجی کاملا مرتبط با جستجوی کاربر به او نشان می دادند و البته سعی می کردند تا این محتواها بهترین، غنی ترین و غیر تکراری ترین مطالب را داشته باشند.
به این ترتیب سر و کله مفهوم با ارزش و پرکاربردی به نام بهینه سازی، سئو سایت و یا SEO پیدا شد. در حقیقت موتورهای جستجو (و صد البته پیشتاز همه آن ها، گوگل) قوانینی در نظر گرفتند که صاحبان سایت ها و منتشرکنندگان محتواها، با رعایت آن ها در سایت خود، در نتایج جستجوی موتور جستجو (SERP) قرار بگیرند.
اینگونه بود که برای مثال گوگل به صاحبان سایت ها قول داد که اگر این قوانین را به کار ببندند، دیر یا زود به اولین رتبه های نتایج جستجوی گوگل ارتقاء رتبه پیدا خواهند کرد.
و این آغازگر داستانی بود که امروزه آن را روش ها و استراتژی های سئو سایت می دانیم.

آغاز رقابت برای کسب بهترین جایگاه

مایی که هدفمان به اشتراک گذاشتن محتواها بود چرا به ناگاه شروع به رقابت برای رسیدن به رتبه های اول نتایج جستجو کردیم و اصلا چه شد که سئو وب سایت مهم شد؟
بعد از این که اینترنت از ابزاری برای به اشتراک گذاری منابع و مطالب پا را فراتر گذاشت و به ابزاری برای کسب درآمد و فروش محصولات و خدمات هم تبدیل شد، دیگر فضای کار در آن به فضایی رقابتی تبدیل شد. رقابتی که در آن اگر به اولین رتبه های موتور جستجو برسید، کیمیای خود را پیدا کرده اید!

بگذارید با مثالی برایتان مطلب را روشن تر کنم. فرض کنید به تازگی نقل مکان کرده اید و در جای جدیدی ساکن شده اید و می خواهید میوه بخرید. از همسایه جدیدتان آدرس یک میوه فروشی خوب را می پرسید و او به شما سه میوه فروشی را معرفی کرده و به ترتیب از آن ها تعریف می کند و سپس آدرس چند میوه فروشی دیگر را هم به شما می دهد که اگر سه میوه فروشی که در ابتدا از آن ها تعریف کرده بود، تعطیل بودند یا در مواقع ضروری می توانید به آن ها مراجعه کنید.
چند درصد احتمال دارد که شما به یکی از همان 3 میوه فروشی ابتدایی که از آن ها تعریف کرده بود بروید؟

نتایج گوگل هم همینطور هستند. بر اساس تحقیقات به عمل آمده از نتایج جستجوی گوگل، 34.6 درصد کاربران بر روی اولین نتیجه، 12.5 درصد بر روی دومین نتیجه و 9.5 درصد بر روی سومین نتیجه کلیک کرده و وارد آن صفحه می شوند.

بنابراین خیلی اهمیت دارد که در اولین صفحه نتایج ظاهر شویم و اگر بتوانیم صاحب یکی از سه رتبه اول باشیم می توانیم بگوییم که یک موفقیت بزرگ کسب کرده ایم و یک سئوکار حرفه ای هستیم.

رقابت سئو سایت
سئو سایت چیست

بالاخره سئو سایت یعنی چه؟

باز هم برگردیم به همان سوال ابتداییمان، بالاخره این سئو سایت به چه معناست و چه کاری انجام می دهد؟ همان طور که گفته شد برای رسیدن به اولین نتایج گوگل شما نیازمند رعایت قوانین سئو در سایت تان هستید. این قوانین که توسط گوگل تعیین می گردند به عنوان معیاری برای رتبه دهی سایت تان در نظر گرفته می شود.
هر چقدر بهتر و بیشتر این قوانین را رعایت کنید، احتمال مورد لطف قرار گرفتن تان از سوی گوگل بیشتر خواهد بود.

قوانین سئو سایت به سه دسته کلی تقسیم می شوند: 1-سئو داخلی 2-سئو خارجی 3-سئو تکنیکال

  1. سئو داخلی: مجموعه اقداماتی است که در داخل سایت خودمان و برای بهبود رتبه سایت و بهینه سازی آن انجام می دهیم. این دسته از اقدامات سئو وب سایت، دارای نکات و موارد زیادی است که رعایت آن ها تا حد زیادی جایگاه ما را در نتایج گوگل بهبود می دهند.
    به عنوان مثال، انتخاب کلمات کلیدی متناسبی که می خواهیم کاربر با جستجوی آن، ما را در نتایج گوگل ببیند یا تولید محتوایی ارزشمند و متناسب با کلمات کلیدی انتخابی، ایجاد لینک داخلی و…..
  2. سئو خارجی: مجموعه اقداماتی است که در خارج از سایت، برای بهینه سازی و سئو سایت انجام می گیرد.
    معروف ترین اقدام در سئو خارجی را می توان بک لینک سازی یا دادن لینک از یک سایت دیگر به صفحات سایت خودمان دانست.
  3. سئو تکنیکال: این دسته از اقدامات سئو وب سایت در حقیقت به معنای بهبود موارد فنی سایت برای دیده شدن توسط گوگل است. یکی از مهم ترین اقدامات سئو تکنیکال را می توان تهیه نقشه سایت و اعلام آن به گوگل دانست. 

البته اقداماتی که در جهت سئو سایت و برای افزایش رتبه در نتایج جستجو انجام می شود به همین چند مثال ساده برای هر دسته ختم نمی شود و شما می توانید موارد دیگر و آموزش های حرفه ای تر را در وبلاگ ما در قسمت وبلاگ سئو دنبال کنید.

پس چه شد آرمان های سئو؟!

وقتی بحث رقابت بر سر کسب رتبه های بهتر در نتایج جستجو پیش آمد بسیاری از افراد به این فکر افتادند که به هر طریقی که شده خودشان را به اولین صفحه و البته اولین لینک های صفحه جستجو برسانند، حتی به قیمت دور زدن قوانین گوگل!
برای مثال به ایجاد صفحاتی با تبلیغات فراوان و انواع پاپ آپ و….. متوسل شدند تا بتوانند خودشان را بهترین نشان دهند. حتی با ایجاد مقالاتی با محتواهای تکراری، کپی شده و نامناسب سعی در گول زدن گوگل کردند. به این ترتیب سه دسته از روش های سئو سایت شکل گرفتند: 

  1. سئو کلاه سفید: استفاده و به کارگیری قوانین و قواعد گوگل، بدون هیچ تخطی و سعی در گول زدن موتور جستجو.
    در حقیقت سئو کارانی که از سئو کلاه سفید برای بهینه سازی سایت شان استفاده می کنند را می توان به دانش آموزان درس خوانی تشبیه کرد که هیچ وجه سر جلسه امتحان تقلب نمی کنند.
    این روش اگرچه سخت و زمان بر است و صبر، حوصله و پشتکار فراوانی می طلبد اما، نتایج آن پایدار و همیشگی خواهد بود. زیرا این روش توسط خود گوگل تهیه و توصیه شده است.
  2. سئو کلاه سیاه: استفاده و به کارگیری روش هایی که سعی در گول زدن و دور زدن گوگل دارند! این روش ها بسیار سریع تر نتیجه خواهند گرفت و شما را به سرعت به نتایج اولیه گوگل خواهد رساند، اما به سرعت هم از نتایج گوگل حذف خواهید شد. زیرا گوگل با تهیه و آپدیت جدید الگوریتم هایی، با این موارد به شدت سخت گیرانه برخورد خواهد کرد و سایت های متخلف را به سختی جریمه خواهد کرد. (چه چیزی دردناک تر و سخت تر از حذف از نتایج؟!)
  3. سئو کلاه خاکستری: این روش ترکیبی از دو روش قبلی است. یعنی به کار گیری زیرکانه سئو کلاه سیاه در کنار روش های خوب و ماندگار کلاه سفید.
    اگر بتوانید کاملا هوشمندانه و حساب شده از این نوع روش سئو سایت استفاده کنید،  به طوری که توسط گوگل شناسایی نشوید، می توانید به ماندگاری و اطمینانی که سئو کلاه سفید برایتان در پی خواهد داشت در کنار سرعت بهبود رتبه سایت سئو کلاه سیاه دست پیدا کنید.
سئو سایت کلاه سیاه

از همین امروز آغاز کنید

با توجه به مطالبی که تاکنون گفته شد،‌ برای این که بتوانید در اولین نتایج جستجوها ظاهر شوید و به تبع آن به فروش خوب، جذب کاربر و در ادامه مشتری برسید، لازم است از همین امروز سئو سایت خود را شروع کرده و برای بهبود جایگاهتان مبارزه بی وقفه ای را آغاز کنید.
اگر هنوز به طور کامل با مباحث سئو سایت آشنایی ندارید، می توانید برای آموزش سئو به وبلاگ ما مراجعه کرده و از مطالب آموزشی سئو سایت دیدن کنید.
همچنین اگر احساس می کنید برای سئو سایت خود به مشاوره سئو و بهره مندی از دانش و تجربه یک مشاور سئو نیاز دارید، کافی است با تیم مشاوره سئو سایت سئوکافه تماس بگیرید.

پرسش های متداول

گوگل برای ایندکس صفحات سایت شما، برای این که بتواند شما را در نتایج جستجو ظاهر کند از ربات هایی استفاده می کند که در بازه زمانی مشخصی به صفحات شما سر زده و از مطالب، لینک ها و به طور کلی سایت شما بازدید می کند که در اصطلاح به آن خزنده، ربات یا عنکبوت گوگل می گویند.

برای انجام سئو سایت خودتان، باید ابتدا با آموزش سئو سایت همراه شوید و پس از کسب تجربه و آزمون و خطاهای بسیار، مهارت لازم را برای سئو سایت کسب کنید و با یک استراتژی سئو مناسب کار سئو سایت تان را آغاز کنید.

مدت زمان بهینه سازی سایت و رسیدن به نتیجه مطلوب به نوع و روشی که در بهینه سازی سایت و استراتژی سئو سایت، میزان رقابت در حوزه کاری شما، سختی کلمات کلیدی و… بستگی دارد. البته که کسب نتیجه به پیوستگی و مداومت شما بر روی سئو سایت وابسته خواهد بود و هر قدر به مسائل و قوانین سئو بیشتر توجه کنید قطعا زودتر به نتیجه دلخواه خواهید رسید.

خیر، گوگل برای مبارزه با اسپم و موارد نامناسب سئو سعی در به روز رسانی و آپدیت قوانین سئو سایت و الگوریتم های خود دارد. بنابراین لازم است که همواره قوانین سئو را دنبال کنید و اطلاعات خود را در زمینه سئو و الگوریتم های گوگل به روز نگه دارید.