لطفا چند لحظه منتظر ما بمونید!

داستان پیج رنک

گوگل پیج رنک

اگر در حال حاضر به سئو سایت مشغول هستید یا از علاقه مندان بهینه سازی هستید و در حال کسب دانش و مهارت در زمینه سئو و قوانین گوگل اید، احتمالا با واژه پیج رنک (Page Rank) برخورد کرده اید. البته داستان پیج رنک کمی پیچیده و گیج کننده است و احتمالا شما را هم دچار سر در گمی کرده باشد. بنابراین تصمیم گرفتم در این مقاله به پیج رنک، تاریخچه،‌ تاثیر آن در سئو سایت و در نهایت سرنوشت آن بپردازم.

گوگل رنک

تولد پیج رنک

با وجود حجم اطلاعاتی که در دنیای وب ایجاد شده بود و صفحات بسیاری در نتایج گوگل وجود داشت، این موتور جستجو به یک معیار احتیاج داشت تا بتواند بهترین نتیجه متناسب با درخواست و جستجوی کاربر را به او نشان دهد. بنابراین مدیران گوگل تصمیم گرفتند یک معیار مناسب برای این کار در نظر بگیرند.
در ابتدای کار رتبه دهی گوگل به صفحات سایت ها، پیج رنک به عنوان سیستم امتیاز دهی به صفحات وب سایت برای قرارگیری در صفحه نتایج گوگل انتخاب شد. به این معنی که گوگل از یک معیار برای امتیاز دهی به صفحات سایت ها استفاده می کرد که مجموع این امتیاز و معیارهای دیگه باعث می شودکه گوگل تصمیم بگیرد هر صفحه را در چه رتبه ای از نتایج قرار بدهد. این امتیاز هر ساله برای سایت ها در نظر گرفته می شود و پس از سنجش در طی یک سال به سایت ها تعلق می گیرد.
اما معیاری که گوگل در پیج رنک در نظر گرفته است، تعداد لینک ها بود. به این معنا که هر سایتی که تعداد لینک ورودی بیشتری داشت، پیج رنک بالاتری هم داشت و در نتیجه در جایگاه بالاتری در نتایج گوگل ظاهر می شد.

رنک گوگل

مشکلی که سیستم پیج رنک داشت

پیج رنک یک معیار خوب برای گوگل بود تا بتواند سایت ها را امتیازدهی کند و آن ها را بر اساس امتیازشان در نتایج ظاهر کند. همچنین در نظر گرفتن لینک های ورودی به یک صفحه به عنوان امتیاز هم کار معقول و درستی بود. زیرا تعداد لینک های ورودی به یک صفحه‌ به این معنا بود که سایت های دیگر و کاربران تا چه میزان از صفحه ما و محتوای آن راضی بوده اند که حاضر شده اند به صفحه ما لینک بدهند و این به معنای کیفیت محتوا و سایت ما بود.
اما با گذر زمان سئو کاران کلاه سیاه از این معیار برای منافع سایت استفاده کردند و سعی کردند که گوگل را با این امتیاز دور بزنند. به این معنا که برای این که بتوانند پیج رنک صفحات سایت را افزایش بدهند شروع به دادن لینک های بیش از حد به خودشان کردند. به این صورت که با ایجاد بک لینک های پولی، تبلیغاتی،‌ ایجاد مزرعه لینک و … سعی در ایجاد لینک ورودی برای صفحات و بالا بردن امتیاز پیج رنک صفحات سایت خودشان داشتند.

نتایج گوگل

مشکل زمانی شدید شد که سایت های بی کیفیت، بدون داشتن محتوای مناسب و بدون کسب رضایت کاربران و فقط از طریق سئو کلاه سیاه به رتبه های اول گوگل رسیدند، در حالی که کاربران به هیچ وجه از محتوای آن ها راضی نبودند. این در حالی بود که سایت های مناسب با محتواهای باکیفیت که باید توسط کاربران دیده می شدند و از آن ها امتیاز کسب می کردند (با لینک داده شدن از سوی آن ها!) به جایی در پایین ترین رتبه های گوگل سقوط کردند.
این آغاز فاجعه ای برای گوگل بود که کاربرانش از نتایج این موتور جستجو نا امید شده بودند.

منظور از لینک ورودی صفحه، بک لینکی است که از سایتی دیگر به صفحه ای از سایت ما داده می شود.

تغییر سیستم پیج رنک

از آنجایی که رضایت کاربران برای گوگل مهم و البته حیاتی بود، تلاش کرد که هر چه سریعتر فاجعه ای که داشت بر سر پیج رنک می آمد را متوقف کند. به همین دلیل گوگل شروع به ایجاد و آپدیت الگوریتم هایی کرد که بتواند لینک دهی های اسپم و کلاه سیاه را در سایت ها پیدا کند و سایت های متخلف را مجازات کند.
همین طور گوگل سعی کرد تا قوانین پیج رنک را هم به روزرسانی و پیچیده تر کند. برای مثال در پیج رنک کنونی میزان اعتبار و قدرت سایتی که به صفحه ما لینک می دهد هم اهمیت دارد و تنها تعداد لینک ها نمی توانند معیار و ملاک تعیین کننده برای رتبه دهی به سایت ها باشند.

پیج رنک

به این معنی که وقتی که در یک صفحه از سایتی دیگر به صفحه سایت ما لینک داده می شود، گوگل بررسی می کند که میزان اعتبار این صفحه لینک دهنده چقدر است، لینکی که به صفحه ما داده شده از نوع follow است یا Nofollow.

البته که امروزه تنها پیج رنک معیار سنجش سایت ها و ملاک قرارگیری صفحات آن ها نیست و معیارهای بسیار دیگری هم به گوگل کمک می کنند تا بهترین نتایج را در صفحه جستجو به کاربر نشان دهد. به همین منظور هم الگوریتم های فراوانی برای این کار طراحی شده اند که بسیار هوشمندانه به تحلیل سایت ها و میزان اعتبار آن ها می پردازند.
اما همچنان هم می توان میزان لینک های ورودی و از همه مهمتر قدرت آن ها را در دیده شدن توسط کاربران و البته گوگل تاثیرگذار و مهم دانست. نکته مهم این است که بتوانید این لینک ها و کیفیت آن ها را کنترل کنید.

منبع: searchengineland

, , ,
Share:

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بایگانی‌ها

دسته ها