لطفا چند لحظه منتظر ما بمونید!

تولید محتوا

محتواها این روزها بخش بزرگی از دنیای ما را تشکیل داده اند. به همین دلیل هم تولید محتوا به یکی از مسائل مهم دنیای امروز (در هر حوزه فعالیتی) تبدیل شده است. تا حالا دقت کرده اید که از صبح که از خواب بیدار می شوید تا شب که دوباره به خواب بروید با چه محتواهایی در طول روز سر و کار داشته اید.
اگر شبکه های اجتماعی خود را بررسی کرده اید، احتمالا یک ویدیو دیده اید، عکسی را لایک کرده اید یا متنی خوانده اید. اگر تلویزیون را روشن کرده اید،‌ شاید تبلیغاتی را دیده باشید. شاید در طول روز در سطح شهر روی بیلبوردها عکس نوشته ها و تبلیغاتی دیده باشید که نظر شما را به خود جلب کرده اند. یا شاید در مسیر برگشت به منزلتان به پادکستی گوش داده باشید که برایتان جذاب بوده باشد. اگر حتی یکی از این کارها را انجام داده اید باید بگویم شما کاملا با انواع محتواها آشنا هستید. بله! تمام مواردی که ذکر شد،‌ انواع مختلفی از محتواها هستند که در دسته بندی تولید محتوا قرار می گیرند.

تولید محتوا چیست؟

محتواها می توانند در فرمت های مختلفی مانند متن، ویدئو، پادکست، عکس و اینفوگرافیک باشند. اگر برای هر یک از این انواع فرمت ها با هدف مشخص و استراتژی معین، محتوایی تولید شود، در حقیقت کار تولید محتوا انجام شده است.
تولید محتوا معمولا با اهداف خاصی انجام می شود بنابراین با توجه به هدفی که از تولید یک محتوا داریم باید از استراتژی تولید محتوای خاصی هم استفاده کنیم که ما را در رسیدن به این اهداف یاری کنند. برای مثال فرض کنید قصد داریم یک محصول خاصی را در طی یک محتوا به مخاطبانمان معرفی کنیم. بنابراین استراتژی تولید محتوای ما باید متناسب با هدف ما، یعنی تبلیغ محصول باشد. حال باید در این استراتژی، فرمت محتوا، نوع تولید محتوا، حجم محتواها و… در نظر گرفته شود.

تولید محتوا
بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به چه معناست؟

همان طور که در مثال مبحث قبلی اشاره کردیم، اگر بخواهیم برای تبلیغ محصول از یک فرمت محتوایی استفاده کنیم باید در آن محتوا به تبلیغ محصول بپردازیم. بازاریابی محتوا در حقیقت تبلیغ یک محصول، کسب و کار، برند و… به کمک محتواها می باشد. البته روشی که برای تبلیغ در محتواها به کار گرفته می شود هم بسیار مهم است.
حتما شما هم تبلیغات تلویزیونی بسیاری دیده اید.اما چند درصد این تبلیغات موفق شده اند تا نظر شما را به خودشان جلب کنند؟ هنگام عبور و مرور در سطح شهر چند بیلبورد خلاقانه دیده اید که شما را مشتاق کرده اند تا درباره محصول تبلیغی شان بیشتر بدانید؟
موفقیت یا عدم موفقیت آن ها به نحوه تولید محتوا و البته استراتژی تولید محتواهایشان بستگی دارد. بنابراین شاید کار تهیه محتوا آسان به نظر برسد اما به شدت نیازمند کسب مهارت و البته خلاقیت است. به این ترتیب امروزه آموزش تولید محتوا یکی از مهم ترین آموزش های کسب مهارت در زمینه محتوا نویسی است.

تولید محتوا باید چگونه باشد؟

در حقیقت در بازاریابی محتوا شما باید به گونه ای مخاطب را با خودتان همراه کنید که کاربر حس نکند از آغاز تا پایان با یک محتوای کاملا تبلیغاتی که تنها هدفش جذب مشتری و فروش محصول است، سر و کار دارد. هنر بازاریابی محتوا این است که تولید محتوا به شکلی باشد که مخاطب ضمن یادگیری یک آموزش، آشنایی با یک مهارت یا دانش، اطلاع از یک موضوع خاص یا جدید، در انتها به شیوه کاملا نامحسوس و غیر مستقیم با هدف تبلیغاتی شما را همراهی کند.
از خود شما می پرسم، اگر یک نوشته ای بخوانید که مرتبا شما را به خرید یک محصول یا انجام کاری خاص  دعوت می کند آیا آن را تا انتها ادامه می دهید یا نیمه کاره رهایش می کنید؟ 

تولید محتوا

بنابراین در آموزش تولید محتوا شما می آموزید که برای یک بازاریابی محتوایی موفق چگونه از محتوا برای همراه کردن مخاطبان با مطلب مورد نظرتان استفاده کنید و مخاطب را با یک مشت تبلیغات بی هدف نرنجانید. چرا که همه ما از تبلیغات فراوانی که هر روزه با آن سروکار داریم و دنیای اطراف ما را در بر گرفته است خسته شده ایم. در بحث بازاریابی محتوا شما باید همواره به خاطر داشته باشید که وقت کاربر ارزشمند است و باید بدانید که با تولید یک محتوای کاملا تبلیغاتی ممکن است با واکنش منفی مخاطب همراه شوید زیرا وقت گرانبهای او را گرفتید و به جای دادن اطلاعاتی ارزشمند در سراسر مطلبتان او را به انجام اقدامی وادار کردید.

آموزش تولید محتوا
تولید محتوای سئو شده

تولید محتوای سئو شده

بخش اعظمی از سایت را محتوایش تشکیل می دهند. بنابراین برای وب سایت ها هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که از چه محتوایی و با چه کیفیتی استفاده می شود. اگر از داستان سئو سایت به خاطر داشته باشید، گوگل برای راحتی کاربران و دستیابی آن ها به محتواهایی با کیفیت در نتایج جستجو، الگوریتم ها و قوانینی ایجاد کرد که بهترین محتواها در بهترین جایگاه های نتایج جستجو قرار بگیرند. از آن جایی که برای گوگل حس خوب و رضایت کاربران عزیزش مهم ترین دغدغه است. بنابراین درباره محتواهای سایت ها به شدت سختگیرانه عمل می کند.
اما چه اتفاقی باعث شد که گوگل تا حد زیادی در الگوریتم هایش به بررسی محتواهای سایت ها بپردازد و چرا مفهومی به نام محتوای سئو شده شکل گرفت؟ از آن جایی که بازار رقابت بر سر کسب جایگاه در رتبه های اول نتایج جستجوی گوگل بسیار داغ شده بود، بعضی از سایت ها برای رشد سریعتر جایگاه هایشان اقدام به کپی مطالب از سایت های دیگر کردند و حتی در تولید محتوا روش هایی را به کار گرفتند که امروزه جزء روش های کلاه سیاه سئو سایت در حوزه محتوا به شمار می روند و به شدت از سوی الگوریتم های گوگل مورد عنایت قرار خواهند گرفت!

برای مثال این سایت ها در محتواهای متنی شان، از تکرار بیش از حد کلمه کلیدی استفاده می کردند (Keyword Stuffing) که این کار محتوا را بسیار بی کیفیت و خواندن آن را برای کاربر آزاردهنده می کرد.

بنابراین با شکل گیری الگوریتم های گوگل که کارشان مبارزه با محتواهای بی کیفیت بود،‌تولید محتوای سئو محور هم به مسئله مهمی در تولید محتوا و حوزه سئو سایت تبدیل شده است. پس یکی از موارد دیگری که تیم تولید محتوا از این پس باید به آن توجه می کرد، رعایت نکات سئو در نوشتن و ایجاد محتواها بود. در آموزش تولید محتوا یکی از موارد مهم دیگری که به آن پرداخته می شود، همین مسئله تهیه محتوای سئو محور است. با رعایت نکات سئو در محتواهای سایت، علاوه بر کاربران، گوگل هم محتوای ما را تایید خواهد کرد.

مراحل تولید محتوا

تا این جا ما به تعریف تولید محتوا و انواع آن پرداختیم. اما شاید برایتان سوال باشد که چطور باید کار تولید محتوا را انجام دهید و یا مراحل نوشتن یک محتوای خوب، کاربر پسند، گوگل پسند، سئو شده و متناسب با اهداف بازاریابی چیست؟ در ادامه قصد داریم تا به چند مرحله مهم در نوشتن محتواها اشاره کنیم:

  1. موضوع مناسب انتخاب کنید: قبل از این که شروع به نوشتن کنید، برای انتخاب یک موضوع مناسب وقت بگذارید و بررسی کنید که موضوع مورد نظر شما تا چه حد مورد پسند کاربران است و از چه میزان جستجو و سرچی برخوردار است. قطعا محتوایی که کاربران علاقه ای به آن نشان ندهند همان بهتر که اصلا تولید نشود.
  2. عنوان جذاب به کار ببرید: هدفتان از تهیه محتوا چیست؟ جذب کاربر؟ پس عناوینی انتخاب کنید که کاربر پسند باشد و مخاطب را جذب کند. شما باید با کمترین کلمات، با یک عبارت کوتاه و در کوتاه ترین زمان ممکن نظر کاربران را جلب کنید و آن ها را ترغیب کنید که یک محتوای عالی در انتظار آنهاست.
عنوان محتوا
محتوای ویدیویی

3. چگالی کلمات کلیدی را رعایت کنید: یکی از اقدامات مهم و اولیه ای که در حوزه سئو داخلی انجام می شود، تعیین چگالی کلمات کلیدی است. چگالی کلمه کلیدی به این معنی است که شما تا چه حد مجازید تا کلمه کلیدی را در محتوای متنی خود تکرار کنید.
تکرار کمتر از این میزان سبب می شود که گوگل نتواند تشخیص دهد که این صفحه برای چه کلمه ای بهینه شده است و تکرار بیش از حد آن هم از سوی گوگل خطای تکرار تشخیص داده شده و ممکن است شما را با جریمه همراه کند. بنابراین بسیار مهم است که به درستی چگالی کلمه کلیدی را در تولید محتوایتان رعایت کنید.

4. عکس های مناسب به کار ببرید: برای این که حوصله کاربرتان را سر نبرید و او را همراه خودتان نگه دارید، حتما از چند عکس در جاهای مناسب محتوایتان استفاده کنید.
البته که باید عکس های با کیفیتی را انتخاب کنید که بیشترین ارتباط را با متن شما داشته باشند و خلاصه ای از متن شما را با روایتی تصویری به کاربران منتقل کنند.

5. از ویدیو استفاده کنید: دیدن یک ویدیو، هر چند کوتاه اما با ارزش، برای کاربران جذاب تر از خواندن یک محتوای طولانی است. زیرا طبق آمار کاربران از دیدن ویدیو بیشتر از خواندن متن لذت می برند. هر چند باید  دقت کنید  که ویدیوی شما با کیفیت باشد تا به جای جذب مخاطب آن ها را فراری ندهید.

6. از پادکست استفاده کنید: این روزها استفاده از پادکست ها و محتوای صوتی هم بخش زیادی از دنیای تولید محتوا را به خود اختصاص داده است و اتفاقا با استقبال مخاطبان نیز همراه بوده است.

7. سیر داستانی مناسبی داشته باشید: از پراکنده گفتن مطالب بپرهیزید و سعی کنید در محتواهایتان یک سیر داستانی مشخصی را دنبال کنید تا کاربر هم با داستان شما همراه شود و محتوای شما را تا انتها دنبال کند. نوشتن یک محتوا بدون هیچ خط داستانی یا هدف مشخصی برای کاربران خسته کننده خواهد بود.

8. نتیجه گیری کنید: در انتهای مطالبتان حتما نتیجه گیری کنید و یک بار مرور کنید که چه گفتید و اصلا از گفتن این مطالب به دنبال چه بودید. نداشتن یک نتیجه گیری درست کاربر را با محتوای شما بلاتکلیف باقی خواهد گذاشت. به خصوص که نتیجه گیری می تواند قسمت مناسبی برای بازاریابی محتوایی و تشویق کاربر به انجام اقدامی خاص باشد.

محتوای صوتی

اگر بخواهیم همه مطالبی که تا این جا گفته شد را در قالب یک قانون طلایی برای تولید محتوا به شما هدیه کنیم این است که، در تولید محتوای تان همواره مخاطب را به خاطر داشته باشید. اگر محتوایی که تولید می کنید برای کاربر و با هدف کسب رضایت او انجام شود، بقیه اهداف هم محقق خواهند شد.
مطالب بیشتر درباره تولید محتوا را می توانید در وبلاگ سئوکافه دنبال کنید.

سوالات متداول

نمی توان پاسخ قطعی به این سوال داد زیرا یک سایت هم به مقاله متنی نیاز دارد و هم عکس های جذاب، ویدیو، صوت و اینفوگرافیک می توانند به جذب مخاطب و همراه کردن کاربران با محتوای شما کمک کنند. اما از نظر سئو سایت داشتن محتوایی ویدیویی و صوتی می تواند به بهبود میزان بازدید کننده و در نهایت بهبود سئو سایت کمک کند.

اگر به طور کامل با حوزه تولید محتوا آشنا هستید، می توانید با رعایت همه نکات مربوط به آن محتوا تولید کنید. اما اگر در این زمینه دانشی ندارید بهتر است از متخصصان این زمینه کمک بگیرید. زیرا الگوریتم های گوگل به شدت روی مسئله تولید محتوا حساس هستند.